27 Apr 2010

Att navigera i omväxlande kommunikationslandskap

Inte nog med att man ska vara social, man ska vara social i sociala medier. Det gäller att finnas på facebook, twitter, youtube och bloggar för att höras och synas. Hur ska man hinna ikapp, alla andra ligger före verkar det som, konkurrenterna har redan hunnit förbi för länge sedan.

Men har de verkligen det? Många är noviserna i sociala medier, det är ett nytt fenomen, det är obruten mark. Här finns inget facit, inga måsten, inga givna svar och lösningar. Gissa inte, studera vad andra gör i sociala medier, och ännu hellre: fånga möjligheten med detta relativt okartlagda landskap. Skapa ett eget uttryckssätt och angreppssätt för ditt företag.

Samtidigt är det värt att inte släppa allt du har för händer och allokera alla marknadsresurser till sociala medier. Många rör sig i sociala medier och är mottagliga för meddelanden den vägen, men många rör sig inte i sociala medier utan är mer mottagliga för budskap som kommer via traditionella kanaler. Det är delvis en generationsfråga. Enligt statistik från SCB för 2009 hade 7 av 10 svenskar i åldersgruppen 16-24 år, men endast 4 av 10 i åldersgruppen 45-54 år, chattat, bloggat eller skickat meddelanden till nyhetsgrupper/diskussionsforum.

Den som lyckas bäst är den som lyckas gifta ihop det nya med det gamla och anpassa sig till sina målgrupper, som mycket väl kan ha helt olika kommunikationsvägar i ett omväxlande kommunikationslandskap.


Anna Kiefer

Kommunikationsbyråns egen kommunikationschef med stort intresse för framtidens kommunikationsvägar.

JG Communication är Sveriges största och, tycker vi, ledande kommunikationsbyrå. Vi hjälper våra kunder att skapa relevant dialog med de som betyder mest för dem. Vi gör det genom att använda de verktyg som betyder mest för oss: ord, ljud och bild.


JG Communication

Andra bloggar om: ,

No comments: