28 Apr 2010

Gör plats för spel i din verktygslåda

Dagens kommunikation handlar om att få kunden/användaren att spendera tid med ditt varumärke. Detta kommer att vara sant i än högre grad i framtiden. Traditionell marknadsföring med annonser, tv-reklam, banners med mera tappar i betydelse, därför att de flesta av oss skärmar bort dem.

Vi tillbringar dessutom mer och mer tid i våra sociala nätverk. Facebook med flera blir navet i vårt liv på nätet, det är därifrån vi beger oss på utflykter till andra delar av nätet. Vi tittar på filmklipp våra vänner länkat till, läser intressanta artiklar de tipsar om och...vi spelar spel på Facebook också.

Spel som Mafia Wars och Farmville har över 100 miljoner spelare på Facebook, och de som spelar dem lägger inte bara pengar på det utan framför allt lägger de tid på att göra det. Och det är därför spelen blir intressanta ur kommunikationssynpunkt. För om vi kan ta fram spel som bygger vårt varumärke, då kan vi också uppnå målet att få kunder/användare att spendera tid med vårt varumärke.

Ett exempel från ett annat socialt nätverk är AXE:s "varumärkta" version av Snurra Flaskan på chat-kanalen Messenger. Målgruppen var killar mellan 14-24 år och kampanjen fick 630,000 unika besökare som spelade spelet 1.6 miljoner gånger. I genomsnitt tillbringade varje besökare över fem minuter med varumärket AXE.

Men detta är bara början. Tidigare i år höll spelutvecklaren Jesse Schell ett föredrag på konferensen DICE 2010 där han förutspådde en utveckling där det mesta vi gör under en dag har en speldimension. Vi får poäng när vi borstar tänderna, tävlar med kompisar om att äta frukost, samlar poäng medan vi jobbar, promenerar, tittar på TV och så vidare. Till och med när vi drömmer samlar vi poäng.

Titta på föredraget här. Och ge det verkligen en chans. Det scenario Jesse Schell målar upp är på en gång fascinerande och skrämmande, men det råder ingen tvekan om att spel kommer att vara en viktig del av vår verktygslåda som kommunikatörer och varumärkesbyggare.


/Pontus


PS - Kolla in vår hemsida för lite färska tips om hur sociala medier kan hjälpa tidningar och att nå framgång på Obamas vis


Andra bloggar om: ,

1 comment:

Kevin said...

If thre is one thing that he talks about that I feel resonates with what's going on in the world is this idea of authenticity, or a desperation to cling on to "real". I would even take it a little further and call it the widening gap between the primitive "I" and the "I" that I find myself portraying in today's complex, technical world. Our link to nature or natural things is a our "ground zero" in our primitive area of the brain and anything that allows us to escape to that will be attractive to us.
People often talk about wanting a more creative life. I think this is a metaphor for wanting to be closer to nature. To use our hands, our bodies and our minds together. Isn't that why online communities are working? A virtual joining of hands to reunite with our primitive tribal status?

The bigger the societies we live in, the more separate we become from our common man, the more we yearn after "real". Real contact, real emotions, real friendships, a real stone or tree. If games are on the way to doing this and we can use this power in how people and organisations (the modern tribe) talk to each other, then we are probably on to something big.
Kevin - JG